kollageenin-syominen

MITÄ ON IHON KOLLAGEENI?

Kollageeni toimii ihon tukirakenteina antaen sille vahvuutta ja joustavuutta. Ikääntyessämme kollageenin tuontantomme vähenee, mikä aiheuttaa ihon veltostumista. Voit auttaa palauttamaan ihon kollageenitasoja - tässä muutamia huippuvinkkejä sen tekemiseksi.

MUTTA ENSIN, MITÄ ON IHON KOLLAGEENI?

Ja mitä varten kollageenia on iholla?
What is collagen for skin

MITÄ ON IHON KOLLAGEENI?

Lähes 80% ihostasi on kollageenia ja sitä on kolmasosa kehosi proteiineista. Sitä löytyy kaiken tyyppisestä kudoksesta kehossa ja myös hiuksista, luista, lihaksista ja ihosta. Elimistösi valmistaa kollageenia luonnollisesti terveen kehon rakennusaineeksi ja sitä on 28 eri tyyppiä. Se on olennaista kiinteän ihon ylläpidossa, mutta sen valmistus vähenee iän myötä, jolloin iho alkaa veltostua ja se ei enää näytä yhtä nuorelta.
Kollageenin valmistus perustuu C-vitamiiniin, sillä ilman sitä elimistö ei pysty muodostamaan, säilyttämään tai yhdistelemään kollageenia. C-vitamiini pitää soluja yhdessä, kun kollageenia muodostuu. NIVEA Q10 Plus C -valikoima on täydellinen ratkaisu, sillä nämä tuotteet ovat täynnä Q10 -koentsyymiä ja C-vitamiinia, joten ne auttavat ja tehostavat ihon kollageenin luonnollista valmistumista ja palauttamista.

kollageenin-syominen

MITÄ HYÖTYÄ KOLLAGEENISTA ON?

Nyt olemme selvittäneet mitä ihon kollageeni on, joten on aika selvittää, mihin kollageeni auttaa. Ihon kollageeni ei auta ainoastaan pitämään ihoamme nuoren näköisenä, sillä kollageenia löytyy eliimstöstämme muualtakin ja sillä on paljon erilaisia rooleja. Mitä hyötyä kollageenista on:

  • Auttaa uusia soluja kasvamaan ja korvaa ja palauttaa kuolleita ihosoluja
  • Suojelee hauraita sisäelimiä, kuten munuaisia
  • Vahvistaa luita, jänteitä ja niveliä kestämään jännitettä ja painetta
  • Ylläpitää ihon elastisuutta

KUINKA PALAUTTAA KASVOJEN KOLLAGEENI?

Sen ymmärtäminen, mitä ihon kollageeni on, on ensimmäinen vaihe, mutta kuinka nostaa ihon kollageenitasoja?

KUINKA PALAUTTAA KASVOJEN KOLLAGEENI?

1. Kasvohieronta

 Kasvojen hierominen voi stimuloida ihon kollageenin tuotantoa ja vahvistaa lihasmuistia. Jos kasvojesi lihakset ovat rennompia, ne pitävät ihon tiukempana paremmin. Myös ihon verenkierto paranee, jolloin ihosta tulee hehkuvampi ja veressä olevat ravinteet kulkeutuvat kasvoille.

2. Kollageenivoiteet

Kollageenivoiteet ovat hyvä keino ihon kollageenitasojen palauttamiseen. Kollageeni toimii kuitenkin vain, jos löydät voiteen, joka sisältää tarpeeksi pieniä kollageeniaminohappoja, jotka pystyvät tunkeutumaan ihon sisälle. Muuten kollageeni pysyy vain ihon päällä, eikä ihosi voinnissa tapahdu muutosta. Se ei tarkoita sitä, että voide olisi hyödytön, sillä kollageenivoiteet auttavat myös kosteutuksessa ja estävät vettä poistumasta iholta, mikä pitää ihon taipuisana ja vähentää juonteita ja ryppyjä.

3. C-vitamiinivoiteet

C-vitamiinivoiteet ovat erittäin hyödyllisiä ihon kollageenin valmistuksessa, sillä ne auttavat ihoa pitämään kollageenista kiinni sekä edistävät ihon, hiusten ja kynsien terveyttä. Niistä on siis on paljon hyötyä. Ilman C-vitamiinia elimistö ei voi palauttaa kasvoihin kollageenia ja tällöin ihon joustavuus ja kiinteys eivät palaudu.

4. Ruokavalio

Runsaasti proteiinia ja C-vitamiinia sisältävät ruuat auttavat palauttamaan ihon kollageenitasoja, ne auttavat myös kehoa toimimaan hidastavat elimistön vanhenemista. Liikasokeria tulisi myös välttää, sillä sokeri aiheuttaa insuliinitasojen nousemista, mikä taas aiheuttaa tulehduksia ja johtaa arvokkaan kollageenin ja elastiinin vahingoittumiseen. Tällöin olet alttiimpi rypyille, juonteille ja ihon kimmoisuuden menettämiselle.

5. Älä polta

Tupakan polttaminen rajoittaa kasvoverenkiertoasi, mikä taas pitää ihosi terveen ja taipuisan näköisenä. Se myös estää kollageenin valmistumista ja aiheuttaa näin ollen ihon vanhenemista.

6. Pidä itsesi kosteutettuna

Kun pidät itsesi ja ihosi kosteutettuna, luot ihollesi suojan, joka estää kosteutta karkaamasta. Tällöin kollageeni pystyy sitomaan itsensä veteen ja hoitaa ihoa luonnollisesti - ihosi pysyy raikkaampana ja tasaisempana.

KOLLAGEENIRUOKAVALIO

Sen lisäksi, että levität kollageenia paikallisesti iholle, on aina tapoja täydentää sillä ruokavaliotasi ja auttaa sillä tavalla elimistön toimintoja ja tehostaa ihon kollageenitasoja:
kollageenin-syominen

KOLLAGEENIPITOISIIN RUOKIIN KUULUVAT:

  • luukeitto
  • lohi, sika ja kana
  • Munankeltuainen ja munankuoren kalvot

kollageenin-syominen

HYVIN C-VITAMIINIPITOISIA RUOKIA OVAT MM.:

C-vitamiinilla on olennainen vaikutus ihon kollageenin valmistuksessa. Se auttaa säätelemään kollageenin ja elastiinin välistä tasapainoa ihossa, mikä antaa sinulle kiinteän, mutta joustavan ja kauniin ihon. On siis tärkeää lisätä myös sitä ruokavalioosi.

Korkea C-vitamiinpitoisuus on esimerkiksi seuraavissa ruoissa:

  • vihannekset, kuten parsa, ruusukaali, peruna ja kukkakaali
  • hedelmät, kuten guava, mansikat, papaija, ananas ja kiivi
  • punaiset ja vihreät paprikat
  • tomaattimehu, sitruunamehu ja appelsiinimehu