RUNSAS HIKOILU

Huippuvinkkimme runsaan hikoilun vähentämiseen

Hikoilu on olennaisen tärkeää keholle – mutta liian runsas hikoilu voi saada sinut tuntemaan olosi epämukavaksi. Näin voit ehkäistä runsasta hikoilua ja sen aiheuttamia hajuja.

MIKSI HIKOILET?

Hikoilu on kehon luonnollinen reaktio korkeisiin lämpötiloihin, liikuntaan, voimakkaisiin tunteisiin ja tiettyihin sairauksiin.

Mitä hiki on?

Hiki voi koostumua monesta eri tekijästä, riippuen siitä, mistä vartalonosasta hiki tulee, mutta suurin osa siitä on vettä.
Ekkriinirauhaset eli pienet hikirauhaset ovat yleisimpiä hikirauhasia ja niitä löytyy koko kehosta. Ekkriinirauhasista erittyvä hiki koostuu lähinnä vedestä, mutta siihen sekoittuu muita iholta löytyviä aineita kuten suolaa, proteiinia, ureaa ja ammoniakkia.
Kainaloissa ja jalkovälissä sijaitsevat hikirauhaset ovat suurempia, ja niitä kutsutaan myös apokriinisiksi hikirauhasiksi. Ne sijaitsevat useimmiten karvatuppien vieressä ja erittävät hajua, joka haisee usein pahemmalta. Näiden rauhasten erittämä hiki ei itse asiassa haise, mutta apokriinisten rauhasten vieressä syntyvät bakteerit pilkkovat hien ja muodostavat rasvahappoja, joiden hajun me yhdistämme kehon hajuun.



NÄIN VÄHENNÄT HIKOILUA

Elämäntavoilla on suuri osa siihen, miten ihomme voi ja kuinka paljon hikoilemme. Erityinen ihonhoito, karvojen ajelu ja tietyt antiperspirantit voivat kaikki olla avuksi.

Mitä puet yllesi: tietyt kankaat antavat ihosi hengittää paremmin – ne pitävät lämpötilat alhaisempina ja mahdollistavat ilmanvaihdon. Hengittävät kankaat kuten puuvilla, nailon, polyesteri ja pellava pitävät kehosi viileämpänä. Joskus hikoilua ei voi estää. Jos sinulla on edessäsi iso tapahtuma, käytä värejä, joissa hikiläikät eivät korostu; jätä vaaleansiniset ja harmaat vaatekaappiin ja valitse tummempia värejä ja mustaa.

Ruokavalio: Jotkut ruoat saavat hikoamaan enemmän – tietyt lihat, tuliset ruoat, uppopaistetut ja rasvaiset ruoat, pikaruoka, roskaruoka ja kofeiini voivat kaikki saada kehosi hikoilemaan enemmän. Tietyillä ruoilla taas on hikoilua vähentäviä ominaisuuksia, kuten hedelmillä, kasviksilla ja ruoansulatusta tukevilla ruoilla – kun ruoansulatuksessasi on häiriöitä, kehosi tuottaa enemmän hikeä. Syö paljon kurkkua, selleriä, pinaattia jne. edistääksesi ruoansulatusta. Vesi auttaa pitämään kehon lämpötilan alhaisempana; hikoilet vähemmän, kun kehon ei tarvitse vapauttaa ylimääräistä lämpöä. Muistathan siis juoda kaksi litraa vettä päivässä.

Mikä on antiperspirantti?

Antiperspirantit ovat parhaita hikoaville kainaloille – ne on kehitetty estämään hikoilua, kun taas tavalliset deodorantit torjuvat vain hajua. Lue lisää antiperspiranttien ja deodoranttien välisistä eroista. Jos haluat vahvan antiperspirantin, joka jättää kainalosi kuiviksi, kokeile esimerkiksi NIVEA Dry Comfort Deo Roll-on -antiperspiranttia? Ja jos alumiiniton antiperspirantti on sinun juttusi, kokeile NIVEA Fresh Natural Aluminium Free Roll On -deodoranttia
Miten antiperspirantit toimivat? Niissä on tiettyjä aineita, useimmiten alumiinisuoloja, jotka torjuvat hikeä muuttamalla hien geeliksi ja tukkimalla sitten ihorauhaset, jolloin hiki ei pääse erittymään.

Lue täältä lisää siitä, mikä deodorantti on sinulle paras.

Muita tuotteita avuksi

Antiperspirantin käyttö voi vaikuttaa itsestäänselvyydeltä, mutta on sekä oikeita että vääriä tapoja käyttää antiperspiranttia hikoilun vähentämiseen.

  1. Levitä antiperspiranttia kuivalle iholle; jopa pieninkin määrä vettä voi estää alumiinia tukkimasta ihorauhasia.
  2. Levitä illalla: Useimmat käyttävät antiperspiranttia aamulla, mutta paras tapa saada eniten irti antiperspirantista on käyttää sitä illalla. Hikoilet vähemmän yön aikana, ja näin antiperspirantti voi imeytyä helpommin ja estää rauhasia erittämästä hikeä.
  3. Odota, että antiperspirantti kuivuu ennen kuin pukeudut. Jos puet yllesi t-paidan välittömästi antiperspirantin käytön jälkeen, se pyyhkiytyy saman tien pois.
  4. Ajele karvasi! Mitä lähempi kontakti antiperspirantilla on ihon kanssa, sitä parempi mahdollisuus sillä on tukkia hikirauhaset.
 

MITEN KÄYTTÄÄ ANTIPERSPIRANTTIA (OIKEIN)

Vaikka henkilökohtainen hygienia ei estä hikoilua, perusteellinen suihku voi pestä kaiken hien pois. Näin tunnet olosi raikkaaksi ja mukavammaksi.

Säännöllinen peseytyminen suihkugeeleillä kuten NIVEA Rich Moisture Soft -suihkusaippualla auttaa hikirauhasten puhdistamisessa ja estää kertymien muodostumista ihohuokosiin.

Hikoilulle alttiin ihon hoidossa tulee välttää rasvaisia ihonhoitotuotteita. Rasvapohjaiset tuotteet ja kosteusvoiteet sopivat paremmin kuivalle ja herkälle iholle. Kevyet kosteusvoiteet kuten NIVEA Express Hydration Lotion täydentävät ihon luonnollista kosteustasoa ja tekevät ihosta pehmeän ja tasaisen.

Suosi voimakkaita antiperspirantteja, joissa on alumiinisuoloja. Niitä voi käyttää käsiin, kainaloihin, selkään ja muihin ongelma-alueisiin.

MILLOIN ME HIKOILEMME?

On monia syitä siihen, miksi keho tuottaa hikeä.

Luonnollinen ilmastointi

Hikoilu on kehon luonnollinen tapa viilentää itseään. Se toimii kahdella tavalla; ihon ollessa kostea tunnet olosi viileämmäksi, etenkin ilmavirran kulkiessa sen ohi. Toiseksi, hiki imee lämpöenergian ja haihtuu sitten iholtasi vieden lämpöenergian mukanaan.

Stressi

Akuutissa stressivasteessa eli ”taistele tai pakene” -reaktiossa keho hikoilee enemmän – tällaisia stressitilanteita voivat olla mm. työhaastattelua tai ensitreffejä edeltävät hetket. Lue huippuvinkkimme stressin vähentämiseen.

Ruokavalio

Tiettyjen ruokien syöminen voi aiheuttaa hikoilua – esimerkiksi jotkut tulisten ruokien ainesosat lähettävät signaaleja aivoihin, joiden vuoksi se luulee kehon lämpötilan nousevan. Toinen esimerkki on liha; joskus keho käyttää paljon energiaa syödyn lihan sulattamiseen ja siksi kehon lämpötila voi nousta ja aiheuttaa hikoilua.

Hormonit

Hikoilu voi johtua myös hormonitasojen muutoksista. Esimerkiksi vaihdevuosien aikana voi esiintyä runsasta hikoilua. Hormonit säätelevät kehon lämpötilaa ja siksi vaihtelut hormonitasoissa saattavat aiheuttaa hikoilua.

Alkoholi

Juodessamme alkoholia sydän voi alkaa lyödä nopeammin ja verisuonet voivat laajeta. Aivot yhdistävät tämän liikunnan harjoittamiseen ja reagoivat jäähdyttämällä kehoa, eli hikoilemalla.

SUOSITTELEMME SINULLE