nainen yllään deo

KUINKA VÄHENTÄÄ HIKOILUA

Hikoilu on välttämätöntä ja terveellistä keholle, mutta runsas hikoilu voi olla ärsyttävää sekä kosteuden tunteen että hajun vuoksi. Lue neuvomme siitä, miten voit ehkäistä liiallista hikoilua, vähentää hikoilua ja sen mukana tulevia hajuja.

Kuinka vähentää hikoilua

Jotta oppisimme tapoja hikoilla vähemmän, on hyvä tietää, mitä se on ja miksi hikoilemme. 

Kun keho huomaa muutoksia lämpötilassa tai tunteissa, endokriinisessä hikirauhasessa tapahtuu muutos. Kehon lämpötilaa säätääkseen kyseiset rauhaset tuottavat vettä ja suolaa kehon viilentämiseksi. Prosessia kutsutaan lämmönsäätelyksi.

Ekkriiniset rauhaset ovat yleisimpiä hikirauhasia ja niitä on ympäri kehoa. Ekkriinisistä rauhasista vapautuva hiki koostuu pääasiassa vedestä, mutta se sekoittuu muihin iholla oleviin mineraaleihin, kuten suolaan, proteiiniin, ureaan ja ammoniakkiin.
Kainaloista ja genitaalien seudulta erittyy enemmän hikeä ja niissä olevia rauhasia kutsutaan apokriinisiksi rauhasiksi. Ne sijaitsevat yleensä hiustuppien lähellä ja niiden tuottama hiki haisee tavallisesti pahemmalta. Useimmat olettavat, että hiki itsessään haisee, mutta niin ei ole - itse asiassa hajun takana ovat ihollamme olevat bakteerit, jotka imevät apokriinisten hikirauhasten tuottamaa hikeä. 

Lue oppaamme ymmärtääksesi, kuinka hikoilla vähemmän, kuinka vähentää hikoilua, miksi hikoilemme ja miten estää kainaloiden hikoilua.

Hikoilun syyt

MILLOIN JA MIKSI HIKOILEMME?

Hikoilu on kehomme luonnollinen reaktio korkeisiin lämpötiloihin, urheiluun, vahvoihin tunteisiin tai seurausta tietyistä sairauksista. Yöhikoilu tai liikahikoilu voi olla rasittavaa, mutta hikoilun puute on haitallista terveydellemme. 

Miksi hikoilemme

Tilanteissa, joissa hermomme ovat kireällä, kuten työhaastattelussa tai kun kehomme hormonitasapainossa on ongelmia, on normaalia hikoilla runsaasti. Yöhikoilu, yhtäkkinen liikahikoilu tai käsien hikoilu voi olla alitajuinen oire hermostuneisuudesta. Siksi tällainen hikoilu on kehomme luonnollinen reaktio. Hikoilemme myös, kun kehon lämpötila muuttuu esimerkiksi urheilun aikana tai kun olemme todella kuumassa säässä.

Miksi siis hikoilemme? Kehomme hikoilulle on useita syitä. Alla niistä tärkeimmät:

 

Stressi

Osana "fight or flight" -reaktiota kehomme hikoilee enemmän, kun olemme stressaavissa tilanteissa. Reaktio voi tapahtua vaikkapa ennen työhaastettelua tai ensitreffeillä. 

 

Hormonit

Hormonitasojen muutokset voivat aiheuttaa hikoilua, sillä hormonit ovat vastuussa kehon lämpötilan säätelystä. Hormonaalisia muutoksia voi tapahtua vaihdevuosien, raskauden ja puberteetin aikana.


tyttö valkoisessa mekossa

nainen, jolla on deodorantti toisessa kädessään

Luonnollinen ilmastointi

Hikoilu on kehomme luonnollinen tapa viilentää itseään. Se toimii kahdella tavalla; ensinnäkin, ihon ollessa märkä, olo on viileämpi varsinkin, jos iholle osuu tuulenvire. Toiseksi, hiki imee itseensä lämpöenergiaa ja haihtuu sitten iholta vieden lämpöenergian mukanaan. 

 

Alkoholi

Kun juomme, sykkeemme voi kiihtyä ja verisuonet laajentua. Tämä saa aivot kuvittelemaan, että keho liikkuu, mikä laukaisee viilentämisreaktion: hikoilun. 

 

Ruokavalio

Joidenkin ruokien syöminen voi aiheuttaa hikoilua enemmän kuin toisten. Esimerkiksi mausteisessa ruoassa oleva tietty ainesosa lähettää aivoille signaalin, joka saa aivot kuvittelemaan, että kehon lämpötila on nousussa. Toinen esimerkki on liha. Joskus keho käyttää  paljon energiaa sen metaboloitumiseen ja kehon lämpötila voi nousta aiheuttaen hikoilua.

 


Liikahikoilu ilman liikuntaa

Mietitkö, miten lopettaa runsas hikoilu? Onneksi homma on meillä hanskassa.
 
Liikahikoilu voi olla epämukavaa ja voi vaikuttaa elämäämme. Sitä tapahtuu yleensä silloin, kun olemme hermostuneita tai ahdistuneita ja liittyy kehon ""flight or fight"" -reaktioon. Se on erilaista kuin liikunnan aikana syntynyt hiki, sillä se erittyy apokriinisistä rauhasista ekkriinisten rauhasten sijaan.
 
Liikahikoilua esiintyy yleensä kainaloissa, kasvoissa ja hikisissä kämmenissä. 
 

Pään ja kasvojen hikoilu

Pään ja kasvojen runsas hikoilu voi johtua tilasta, jotka kutsutaan nimellä craniofacial hyperhidroosi. Jos pääsi ja kasvosi hikoavat säännöllisesti ja runsaasti silloin, kun et urheile, ole stressaantunut tai kuumissasi, tämä voi silloin olla syynä.
 
Mutta miksi kasvot hikoilevat niin paljon? Kasvoissa ja päänahassa on useita hikirauhasia, joten kyseiset alueet ovat erityisen alttiita liikahikoilulle. Liikunta, kuuma sää, stressi, ahdistuneisuus ja mausteinen ruoka voivat kaikki aiheuttaa pään ja kasvojen liikahikoilua. 
 
Jos liikahikoilun taustalla ei ole selkeää syytä ja koet sen häiritseväksi, suosittelemme ottamaan yhteyttä lääkäriin lääketieteellisten syiden poissulkemiseksi. 


Kuinka vähentää hikoilua

Vinkkejä, joiden avulla hikoilet vähemmän

Elämäntapavalinnoilla on iso merkitys ihoomme ja hikoilumme määrään Erityiset ihonhoito-, parranajo- ja antiperspiranttituotteet voivat auttaa.


Näin vähennät hikoilua ja estät kainalohikoilua:

Sisällytä ruokavalioosi magnesiumpitoisia tuotteita:  Liikahikoilu voi olla oire magnesiumin puutteesta ja samalla hikoilu itsessään voi vaikuttaa magnesiumin määrään kehossamme. Torjuaksesi liikahikoilua ja sen tuomaa epämukavuutta varmista, että ruokavaliosi sisältää runsaasti magnesiumia sisältäviä ruokia, kuten avokadoja, banaaneja ja siemeniä. 

Pidä kehosi nesteytettynä:  Tietty nestemäärä kehossa ei riitä, lisäksi on tärkeää tietää minkä tyyppiset nesteet ovat suositeltavimpia. Pysy nesteytettynä juomalla vettä ja teeinfuusioita estääksesi kehosi lämpötilan nousua ja hikoilua. Vesi auttaa viilentämään kehon sisälämpötilaa, jolloin hikoilet vähemmän, koska kehon ei tarvitse päästä eroon liiallisesta lämmöstä - suosittelemme juomaan 2 litraa päivässä!

Pukeudu oikein: Auta kehoasi pysymään vilpoisena ja välttämään hikoilua käyttämällä materiaaleja, kuten pellavaa ja puuvillaa, jotka antavat ihon hengittää ja päästävät hien haihtumaan. Joskus hikoilua ei voi estää, joten jos tiedossa on tärkeä tilaisuus, valitse värejä, jotka eivät korosta hikiläiskiä. Unohda vaaleansiniset ja -harmaat, ja pysyttele tummissa väreissä ja mustassa.

Pysy puhtaana ja raikkaana:  Tunne olosi aina varmaksi ja raikkaaksi antiperspirantilla, roll-on-deodorantilla tai suihkeella, jotka tehoavat koko päivän ajan. Älä unohda käyttää sitä suihkun jälkeen. 

Tarkkaile ruokavaliotasi:  Noudattamallasi ruokavaliolla on vaikutusta hikoilun määrään. Tietyntyyppiset elintarvikkeet, kuten valkosipuli, curry, tee tai kahvi, sisältävät kemikaaleja, jotka voivat vaikuttaa kehon lämpötilatasoon ja kehon tarpeeseen jäähtyä tuottamalla hikeä. Toisaalta, tietyt ruoat auttavat vähentämään hikoilua paljon paremmin; erityisesti hedelmät ja vihannekset, sekä ruoat, jotka edistävät ruoansulatusta - jos ruoansulatus on pielessä, kehosi hikoilee enemmän. Syö ruokia, kuten kurkkua, selleriä, pinaattia jne., ruuansulatuksen tukemiseksi. 

Pidä kainalot ajeltuina: Yksi tapa vähentää hikoilua on ajella kainalot, jotta alue pysyy viileämpänä. Tämä estää bakteereja pääsemästä ihotuppiin ja syömästä hikeä, mikä aiheuttaa hajuja.

nainen harmaassa mekossa

nainen treenaamassa


keinoja hikoilun lopettamiseksi

Kuinka estää kainalohikoilu

Vaikka hikoilulta ei voi välttyä, kehon lämpötilansäätely on tarpeen, sillä hikoilun puute voi olla haitallista terveydellemme. Vaikka henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen ei estä hikoilua, suihku huuhtoo hien pois ja tunnet olosi raikkaaksi ja mukavammaksi omassa kehossasi. Säännöllinen peseytyminen puhdistavilla suihkugeeleillä auttaa puhdistamaan hikirauhaset ja estää ihohuokosten tukkeutumista. 

Tuotteita, joita kannattaa hikoillessa välttää, ovat öljypohjaiset ihonhoitotuotteet. Jätä sellaiset tuotteet kuiva- ja herkkäihoisille, ja käytä kevytpohjaisia kosteuttavia tuotteita. 
nainen parvekkeella

Miten estää kainalon hikoilu

 Jos kärsit toistuvasti kainaloiden liikahikoilusta, valitse antiperspirantti deodorantin sijasta.
 
Antiperspirantit on suunniteltu estämään hikoilua, kun taas tavalliset deodorantit vain peittävät hajua. Jos etsit vahvaa antiperspiranttia, joka jättää kainalot tosi kuiviksi, kokeile NIVEA Black & White Original Spray -tuotettamme - se antaa 48 tunnin antiperspiranttisuojan. 

Miten antiperspirantti toimii? Se toimii alumiinisuolojen avulla, jotka tukkivat huokoset ja estävät pääsyn hikirauhasiin vähentäen niiden tuottaman hien määrää.


Miten antiperspiranttia käytetään

Tämä voi vaikuttaa itsestäänselvältä, mutta on oikeita ja vääriä tapoja levittää antiperspiranttia hikoilun vähentämiseksi:


- Varmista, että levität antiperspiranttia kuivalle iholle, koska pienikin määrä vettä voi estää alumiinia tukkimasta rauhasia.

- Levitä illalla: useimmat ihmiset levittävät antiperspiranttia aamulla, mutta paras hyöty saadaan, kun antiperspirantti levitetään illalla. Tämä johtuu siitä, että öisin hikoilet vähemmän ja antiperspirantti pääsee vaikuttamaan kunnolla estäen rauhasia erittämästä lisää hikeä.

- Odota, että antiperspirantti kuivuu ennen pukeutumista. Jos vedät t-paidan päällesi heti antiperspirantin levittämisen jälkeen, se voi hankautua heti pois!

- Aja ihokarvat! Mitä lähempänä antiperspirantti on ihoa, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on tukkia hikirauhaset.

nainen kuntosalivaatteissa

Muita kainalohikoilua estäviä tuotteita

Muita tuotteita pitämään sinut raikkaana ovat talkki, nenäliinat ja käsien desinfiointiaineet. Talkki imee hikeä ja paketillinen nenäliinoja on hyvä pitää varalla, jos tulee tarve kuivatella. 


Miten poistaa hikitahrat

ihmiset pelaavat koripalloa

Keltaisia hikitahroja voi olla vaikea poistaa, varsinkin jos ne eivät ole tuoreita. Nopea toiminta on paras vaihtoehto. Olemme keränneet muutamia vinkkejä:

- Huuhtele alue kylmällä vedellä tai sipaise siihen hieman valkoviinietikkaa ennen vaatteen pesua
- Pese vaatteesi heti käytön jälkeen
- Käytä pesun yhteydessä tahranpoistajaa 

Kainaloiden hikoilun estäminen ja hienmäärän kontrollointi ovat parhaat aseesi hikitahroja vastaan. Jos liikahikoilu ja hikitahrat huolestuttavat, kokeile NIVEA MEN Black & White Fresh Spray - deodoranttiamme - se tarjoaa voimakasta suojaa hikoilua vastaan suojaten samalla vaatteitasi keltaisilta tahroilta.