NIVEAn historia – 100 VUODEN työn tulos

NIVEAn historia – 100 VUODEN TYÖN TULOS

 

Yli 100 vuotta sitten rakensimme perusteet nykyaikaiselle ihonhoidolle NIVEA Cremellä. Nykyään miljoonat, eri ihotyypin omaavat ihmiset ympäri maailmaa luottavat NIVEA-brändiin. Tästä syystä tutkijamme työskentelevät erityisesti eri ihotyyppien sekä erilaisten kulttuurin, sukupuolen ja iän asettamien ihonhoitotarpeiden parissa. Tämän lähestymistavan ansiosta olemme kehittäneet lukuisia innovatiivisia ihonhoitotuotteita muutaman viime vuosikymmenen aikana – aina deodoranteista aurinkovoiteisiin. Teemme yhteistyötä yli 50 tahon kanssa ympäri maailman varmistaaksemme, että tuotteemme sopivat ihollesi. Olemme jopa perustaneet päätoimipaikkaamme Hampuriin oman laboratoriomme Aasiaa ja Latinalaista Amerikkaa varten ja tutkimme siinä erityisesti näillä alueilla tavattavia ihotyyppejä ja ilmasto-olosuhteita. Toimimme näin, jotta joskus kaikki maailman ihmiset voivat luottaa NIVEA-tuotteisiin.

Kuinka kaikki sai alkunsa

Ennen kuin NIVEA Cremen menestystarina pystyi alkamaan, täytyi keksiä jotakin täysin erilaista – näin syntyi Eucerit. Eucerit toimii emulgaattorina ja yhdistää öljyn ja veden erittäin hienoksi, muuttumattomaksi seokseksi. Onneksi tri Isaac Lifschütz oli kehittänyt tämän täysin uudenlaisen emulgaattorin vuoteen 1911 mennessä. Dermatologi professori Paul Gerson Unna ihaili tri Lifschützin asiantuntemusta tällä alalla ja esitteli sen tri Oscar Troplowitzille, Beiersdorfin kemistille ja perustajalle. Tri Oscar Troplowitz oivalsi, että vesi-öljy-emulsiosta tulisi täydellinen perusta kosmeettiselle ihovoiteelle. Heidän tuli enää keksiä sille nimi. Löytääkseen nimen tri Troplowitzin täytyi vain katsoa itse voidetta. Kun emulsio oli valmis, se oli lumenvalkoista. NIVEA-nimi tulee latinankielisestä sanasta ”nix, nivis”, joka tarkoittaa lunta. Käännettynä NIVEA on kirjaimellisesti ”lumenvalkoinen”.
 

NIVEAN TUOMINEN MAAILMALLE
 

1911

Kaikki alkoi vuonna 1911, kun farmaseutti ja visionääri, yrittäjä tri Oscar Troplowitz oivalsi Euceritin, kemisti tri Isaac Lifschützin kehittämän emulsion, potentiaalin. 

Eucerit mahdollisti veden ja öljyn sitomisen muuttumattomaksi voiteeksi. Se oli alun perin tarkoitettu käytettäväksi lääketieteen alalla. Dermatologi professori Paul Gerson Unna arvosti tri Lifschützin asiantuntemusta alallaan ja esitteli hänet tri Troplowitzille, joka välittömästi oivalsi, että vesi-öljy-emulsiosta tulisi täydellinen perusta kosmeettiselle ihovoiteelle. Se tarvitsi enää vain nimen. 

Löytääkseen nimen tri Troplowitzin ei tarvinnut etsiä itse voidetta kauempaa. Sen lumenvalkoisesta väristä innoittuneena hän antoi sen nimeksi NIVEA – nimi on johdettu latinalaisista sanoista nix (lumi) ja nivis (lumen).

Viimein vuosien tutkimustyö ja luovuus olivat tuottaneet tulosta. NIVEA lanseerattiin joulukuussa 1911. Ensimmäinen ihovoiteemme syntyi.

Tri Troplowitzin tavoitteena oli heti alusta alkaen kehittää laadukkaita tuotteita, joihin kaikilla on varaa. Tri Troplowitzin visio on säilynyt, sillä nykyään NIVEAlla on kattava tuotevalikoima, joka tarjoaa ammattitasoista hoitoa ja täyttää kaikki ihonhoitotarpeet. Ja tri Troplowitzin visio säilyy vielä toisetkin 100 vuotta. 

1914

NIVEA on valloittanut maailmaa lähes perustamishetkestään saakka erityisen ihonhoidon ainesosan, Euceritin, ansiosta.

Eucerit, jonka keksi yksi NIVEAn perustajista, tri Isaac Lifschütz, mahdollisti ihovoiteen pysymisen muuttumattomana ajan saatossa – tämä johti NIVEA Creme -voiteen syntyyn vuonna 1911. Kyseessä oli ensimmäinen ihovoide, jota pystyttiin viemään ympäri maailmaa ilman, että sen laatu tai koostumus heikkenee.

Vain kolme vuotta sen jälkeen, kun NIVEA Creme esiteltiin Hampurissa, sitä oli saatavilla jokaisessa maanosassa ja lähes puolet NIVEAn myynnistä tapahtui ulkomaille. Vuoteen 1914 mennessä tuotteitamme valmistettiin Hampurin lisäksi Buenos Airesissa, Kööpenhaminassa, Meksikossa, Moskovassa, New Yorkissa, Pariisissa ja Sydneyssä.

Tuohon aikaan tällainen nopea kansainvälinen kasvu oli ennenkuulumatonta ihonhoitoalalla. Olimme tuntemattomilla vesillä, mikä tarkoitti sitä, että meidän täytyi usein käyttää hieman kekseliäisyyttä esitellessämme NIVEAa uusille markkinoille.

Esimerkiksi Etelä-Afrikassa kaikkien mainosmateriaaliemme tuli esiintyä yhden kielen sijaan kolmella kielellä – englanniksi, zuluksi ja xhosaksi. Iso-Britanniassa meidän täytyi korvata NIVEA Cremen sininen rasia muovisella pakkauksella, kun tajusimme, että britit yhdistivät alumiinirasiat kengänkiillotteeseen.

Kylmissä maissa, kuten Itävallassa, korostimme tuotteidemme kykyä suojata ihoa lumelta, tuulelta ja sateelta. NIVEA Sun -valikoiman tuotteita ja muita lämpimämpiin ilmastoihin soveltuvia tuotteita taas mainostettiin enemmän Australian kaltaisissa maissa. Kaikki nämä toimintatavat ovat käytössä edelleen.

Otimme myös asiaksemme luoda tuotteita, jotka on räätälöity eri maiden asukkaiden ihonhoitotarpeisiin, jo kauan ennen kuin tästä tuli vallitseva toimintatapa. Esimerkiksi 30-luvulla huomasimme, että Aasiassa oli valtava kysyntä ihoa vaalentaville ihonhoitotuotteille. Tämän vuoksi loimme NIVEA Whitening Paste -tuotteen, josta tuli välittömästi menestys. Yhä nykyään valkaisevia ainesosia sisältäviä NIVEA-tuotteitamme myydään eniten ympäri Aasiaa.

Nykyään NIVEA on yksi maailman luotetuimmista brändeistä. Tuotteitamme on saatavilla kaikkialla, Australian takamailta aina Kalliovuorten korkeuksiin. 

Silti useimmat ihmiset maissa, joissa tuotteitamme myydään, näkevät NIVEAn paikallisena brändinä, mikä on varmasti suurin kunnianosoitus, jonka faneiltamme voimme saada. Odotamme innolla voivamme tarjota NIVEA-tuotteita sekä sinulle että kaikkialla maailmassa asuville ihmisille seuraavan sadanja sitä useamman vuoden ajan.

1924

"Kun kaikenikäiset ihmiset alkoivat viettämään enemmän ja enemmän vapaa-aikaansa ulkona, edelliset kalpeutta ja haurautta ihannoivat kauneusihanteet tekivät tilaa täysin uudenlaiselle lookille. Freesistä, hyväkuntoisesta ja terveestä tuli uusi ihanne. Ajat olivat muuttuneet niin ratkaisevasti, että tiesimme NIVEAnkin kaipaavan muutosta. Mutta vaikka luova tiimimme työskenteli kovasti muuttaakseen tuotteidemme designia, se oli lopulta onnenkantamoinen, joka johti uuden mainoskampanjamme syntyyn. 

Mainososastomme päällikkö, Juan Gregorio Clausen, käveli Hampurissa, kun hän kulki valokuvaliikkeen ohi. Ikkunassa roikkui kuva kolmesta onnellisen, veijarimaisen ja nuorekkaan näköisestä veljeksestä: He olivat Rolf-Robert, Peter ja Wilhelm Wiethüchter. Juan tiesi heti, että tämä raikas ja tervehenkinen perhepotretti vangitsi täydellisesti NIVEAn uuden olemuksen. Sen jälkeen, kun hankimme kuvan oikeudet poikien vanhemmilta, Wiethüchtereista tuli mainostemme uusia tähtiä vuonna 1924. Kampanja oli suuri menestys, ja veljeksiä alettiin pian tervehtiä kaikkialla hokemalla ”Hei NIVEA!”. Tämä ei ollut ainoaa poikien saamaa huomiota. 

Hieman kampanjamme lanseerauksen jälkeen olimme hukkua tyttöjen ympäri maata lähettämään fanipostiin. Meille tuli kasapäin valokuvia ja kirjeitä, jotka olivat täynnä ihailevia lausahduksia, kuten ”Olet todella suloinen!” ja ”Harmi, ettet halua mennä kanssamme naimisiin, pidämme sinusta paljon!”. Kampanja oli niin suuri menestys, että ei kulunut kauankaan, kun NIVEA-poikien seuraksi tulivat NIVEA-tytöt...
 

Ensimmäinen poikabändi

Ensimmäinen poikabändi

NIVEA-tytöt vuonna 1925

NIVEA-tytöt vuonna 1925

NIVEA-tytöt

Vaikka tositelevisio-ohjelmat, kuten Idol, X-Factor, Diili ja Top Model ovat nykyään tavallisia, ei tällaisista mediajohtoisista lahjakkuuksien etsinnöistä oltu kuultu vuonna 1925.

Niinpä kun laitoimme berliiniläiseen sanomalehteen mainoksen, jossa ilmoitimme etsivämme kolmea NIVEA-tyttöä, se sai osakseen valtavaa julkista huomiota. Varsinkin siksi, että emme etsineet hohdokkaita malleja, vaan tavallisia, arkipäiväisiä tyttöjä:

“Emme etsi kaunottaria, debytantteja tai nuoria kiharatukkaisia neitoja. Etsimme luontaisen kauniita, terveen ja siistin näköisiä tyttöjä.”

Eräs nuori äiti, Pohjois-Saksasta Flensburgista kotoisin oleva rva Fröhlich näki mainoksen ja ajatteli, että hänen kolme tytärtään, Margot, Elfriede ja Hertha, olisivat juuri sopivia. Kun tyttöjen isä kuuli tästä suunnitelmasta, hän teki selväksi, ettei halua tytärtensä olevan ”mainostyttöjä” – niinpä äiti lähetti heidän hakemuksensa kertomatta isälle!

Se oli tyttöjen onni, sillä Fröhlichin siskokset päihittivät yli 1 000 muuta tyttöä ja voittivat kilpailun. Omituista kyllä, perhe ei edes tiennyt NIVEAsta, sillä he olivat juuri muuttaneet Saksaan Samoasta, jossa tuotteitamme ei ollut saatavilla.

Hra Fröhlich antoi lopulta periksi ja oli iloinen, että hänen tyttäristään tuli NIVEA-tyttöjä, ja he alkoivat tähdittämään mainoksiamme. Ja aivan kuten NIVEA-poikien tapauksessa, ei mennyt kauankaan, kun siskoksille alettiin laukomaan kaikkialla huudahdusta ”Hei NIVEA!”.

NIVEA SUN, HIEKKA JA IHONHOITO
 

1958

1960-luvulle tultaessa talouden korkeasuhdanne ja autojen yleistyminen johtivat siihen, että yhä useammat viettivät lomansa meren läheisyydessä ja rantakulttuuri kukoisti. Jälleen kerran NIVEA auttoi ihmisiä nauttimaan auringosta.

”NIVEA-karavaanit” olivat yleinen näky kansainvälisissä lomakohteissa 60- ja 70-luvuilla ja niistä jaettiin nykyään jo ikoniseksi muodostuneita NIVEA-palloja kaikille, jotka olivat ottaneet NIVEAn auringonsuojatuotteita mukaan rannalle. Näiden pallojen kysyntä oli niin valtavaa, että joskus karavaanimme eivät ehtineet edes rannalle asti – pallot oli viety kaduilla jo ennen rannalle saapumista!

Samoihin aikoihin tutkijat alkoivat löytämään yhteyksiä auringonvalolle altistumisen, ihosyövän ja ihovaurioiden, kuten ennenaikaisen ikääntymisen, väliltä. Näiden löydösten myötä tutkijamme kehittivät kiireesti uraauurtavia tuotteita, jotka suojaavat ihmisiä auringonvalon vaikutuksilta ja helpottavat auringosta turvallisesti nauttimista.

Muutaman seuraavan vuosikymmenen aikana heidän läpimurtonsa johtivat useisiin ihonhoitoinnovaatioihin, kuten:

• auringonsuojakertoimella varustettuihin aurinkovoiteisiin
• suihkutettaviin aurinkovoiteisiin
• kosteuttaviin aurinkovoiteisiin, kuten NIVEA Sun Visage -valikoimaan
• erityisesti lapsille, vauvoille ja herkkäihoisille tarkoitettuihn tuotteisiin.

Ei ole epäilystäkään, että rantakulttuuri ja auringonsuojatuotteet ovat muuttuneet vuosien varrella. NIVEAn tavoite on kuitenkin aina pysynyt samana: auttaa kaikenikäisiä ihmisiä nauttimaan auringosta missä ja milloin tahansa.

1963

1960-luvulle tultaessa NIVEA-pallosta oli tullut valtava menestys, ja se on suosittu edelleen. Olemme valmistaneet yli 20 miljoonaa palloa pelkästään viimeisen 40 vuoden aikana, ja ihmiset ympäri maailmaa tietävät sen ja rakastavat sitä.

Ihonhoitotuotteidemme tavoin NIVEA-pallo lähentää meitä ja läheisiämme. Tästä syystä tämä yksinkertainen, ilmalla täytettävä kumilelu on ollut yksi brändimme aktiivisin ja vähätellyin lähettiläs.

1975

”NIVEA-karavaanit” olivat yleinen näky kansainvälisissä lomakohteissa 60- ja 70-luvuilla ja niistä jaettiin nykyään jo ikoniseksi muodostuneita NIVEA-palloja kaikille, jotka olivat ottaneet NIVEAn auringonsuojatuotteita mukaan rannalle. Näiden pallojen kysyntä oli niin valtavaa, että joskus karavaanimme eivät ehtineet edes rannalle asti – pallot oli viety kaduilla jo ennen rannalle saapumista!
 

IHONHOIDON VALLANKUMOUS
 

1986

Nykyään on tavallista kävellä apteekkiin ja nähdä hyllyittäin miesten ihonhoitotuotteita. Mutta 90 vuotta sitten miesten ihonhoito koostui lähes pelkästään saippuasta ja vedestä. Silti miesten ihonhoitotarpeet ovat yhtä kattavat kuin naisilla, elleivät jopa kattavammat. 

Markkinoilla oli havaittavissa selvä markkinarako. Niinpä vuonna 1922 esittelimme ensimmäisen miehille suunnatun tuotteen, NIVEA Shaving Soapin, joka ilmestyi muutama vuosi ensimmäisen partavaahtomme jälkeen. Nämä tuotteet tarjosivat miehille vihdoin runsasvaahtoisemman ajelukokemuksen, jollaista he olivat etsineet. 

Täytettävänä oli kuitenkin myös ainutlaatuisempia tarpeita. Tämän vuoksi aloitimme vuonna 1980 uuden trendin julkaisemalla alkoholittoman After Shave Balm -partabalsamin. Ensimmäistä kertaa koskaan miehille oli tarjolla edullinen ja laajalti saatavilla oleva partageeli, joka lievitti ja rauhoitti parranajosta johtuvaa ärtymystä sen pahentamisen sijaan. Tuotteesta tuli välitön menestys, joka johti vallankumoukseen miesten ihonhoidossa.

Todistimme, että miehet todella halusivat ja tarvitsivat omia tuotteita. Ja vuonna 1986 teimme heidän toiveistaan totta. Miesten ei enää tarvinnut käyttää heidän vaimonsa, siskonsa tai äitinsä tuotteita. Nyt he voivat käyttää NIVEA for Men -tuotteita – erityisesti heille suunniteltuja ihonhoitotuotteita.

Vaahdoista partakoneisiin. Öljynhallinnasta anti-ageing-tuotteisiin. Kasvokuorinnoista vartalosaippuoihin. NIVEA for Men -tuotevalikoima on moninkertaistunut ensimmäisestä parranajosaippuapurkista. Ja se kehittyy jatkuvasti, sillä miesten ihonhoitotarpeetkin kehittyvät.

1998

Vuonna 1998 NIVEAn ensimmäinen Q10:tä sisältävä vaahto tuli markkinoille ja sen tehokkuus siivitti sen menestykseen. Kuten tri Stäb sanoi: “Tieteelliset testit Q10-vaahdoillamme todistavat selvästi, että ne silottavat ryppyjä huomattavasti.” Yli 20 vuotta sitten eräs NIVEAn johtavista biologeista alkoi tutkia ihonhoidossa käytettyjä ainesosia. Kun huomattiin, että ikääntyneessä ihossa on vähemmän Q10:tä, syntyi NIVEA Visage.

Nykyään NIVEA Q10 -tuotetta ostetaan muutaman sekunnin välein, ja NIVEA Visage Anti-Wrinkle Q10 -päivävoiteestamme on tullut myydyimpiä ryppyvoiteitamme. Nykyään tuotteita, joihin on lisätty Q10:tä, löytyy kaikista tuoteryhmistämme Nivea For Menistä aina Nivea Suniin. 

2011/2014

Kun NIVEA 100 vuotta sitten syntyi, lähes kaikki tutkimustyömme tehtiin kolmen henkilön voimin: Tri Oscar Troplowitz, prof. Paul Gerson Unna ja tri Isaac Lifschütz.

Asiat ovat nykyään täysin toisin. Työllistämme nykyisin yli 850 tutkijaa, ja Hampurissa sijaitseva Skin Research Centre -tutkimuskeskustamme pidetään yhtenä maailman kehittyneimmistä ihonhoitolaitoksista.

“Ihotutkimukset ovat aina olleet osa yrityksemme menestysreseptiä”, sanoo tri Horst Wenck, yrityksemme varatutkimusjohtaja. “Se on selvää, kun katsotaan kehitystämme.

Yksi ensimmäisistä saavutuksistamme oli muuttumattoman vesi-öljy-emulsion, Euceritin, kehittäminen, mikä toimi perustana NIVEA Cremelle. Ja NIVEA Creme johdatti meidät modernin ihonhoidon aikakauteen.”

Vuosien saatossa omistautumisemme tutkimustyöhön johti moniin ihonhoidon edistyksiin, jotka ovat nykypäivänä itsestäänselvyyksiä. Ihovoide, vartalovoide, SPF-aurinkovoide, alkoholiton partageeli, pumpattava spray, ihonhoitotuotteet ikääntyneelle iholle, Q10:tä sisältävät anti-ageing-tuotteet – kaikki nämä ja monet muut ovat NIVEAn lanseeraamia.

Tri Wenckin mukaan tällaisten uraauurtavia tuotteiden keksimiseksi täytyy kysyä oikeat kysymykset.

“Toisaalta tarkkailemme kuluttajien tottumuksia – millaiset ovat ihmisten ihonhoitoon liittyvät odotukset ja tarpeet? Toisaalta taas tutkimme kaikkia ihon puolia. Niinpä perustuen siihen, mitä ihosta tiedämme, kysymme: mikä suojaisi tai kiihdyttäisi ihon luontaisia prosesseja?

Näiden kahden puolen yhdistelmä mahdollistaa sen, että voimme luoda uusia ja aidosti innovatiivisia ihonhoitotuotteita.”

Uuden tuotteen kehittäminen on vaivalloinen prosessi, joka vaatii vuosien tutkimustyön. Vaikka me kaikki haluamme tuotteita, jotka saavat ihomme tuntumaan mukavalta, yksilölliset ihonhoitotarpeemme riippuvat monista asioista – mukaan lukien ihotyypistämme, etnisestä alkuperästämme, sukupuolestamme, iästämme ja kulttuuristamme sekä asuinpaikastamme.

Tästä syystä jokainen NIVEA-tuote testataan usealla henkilöllä monenlaisissa tilanteissa ennen sen myyntiin päätymistä.

Tämän lisäksi kaikkien tuotteidemme tulee läpäistä lukuisat turvallisuus- ja tehokkuustestit. Jopa näennäisesti vähäpätöiset yksityiskohdat, kuten miten helppoa tuote on avata tai sulkea, testataan läpikotaisin.

Ja koska olemme vastoin kaikkia eläimillä testaamisen muotoja, kaikki tutkimustyömme tehdään upeilla vapaaehtoisillamme tai käyttäen kehittyneitä laboratoriotekniikoita, kuten soluviljelytestejä.

Kuten tri Wenck totesi: “Tuotteen ensimmäisestä ideoinnista voi kestää kolme, viisi tai useampikin vuosi sen markkinoilla julkaisuun. Laadusta ei voi tinkiä.”

Tri Wenckin mukaan ihonhoidon tulevaisuus näyttää ”yhtä jännittävältä kuin edelliset 100 vuotta ovat olleet. Työskentelemme jo uuden sukupolven aktiivisten ainesosien, jotka vievät ihotutkimukset seuraavaan ulottuvuuteen, parissa.”

Mikä on seuraava ihonhoidon läpimurto? Se selviää aikanaan...

NIVEA Invisible Black and White -deodorantti

In Shower Body Lotion

Tänään ja huomenna

Olemme luoneet ihonhoitotuotteita 100 VUODEN ajan kaikille: miehille ja naisille sekä kaikille ihotyypeille. Tämä tarkoittaa sitä, että NIVEA ymmärtää ihoa paremmin kuin kukaan muu – NIVEA, halki elämän.

Ihomme ansiosta tunnemme tuulenvireen, auringon lämmön ja rakastamiemme ihmisten kosketuksen.

Ihomme kertoo muille tunnetiloistamme. Punastumme, kun joku sanoo kohteliaisuuden. Ihomme menee kananlihalle, kun pelästymme. Eikä ihomme säteile koskaan kovemmin kuin ollessamme onnellisia.

NIVEA ymmärtää ihoa paremmin kuin kukaan muu. Siksi olemme luoneet tuotteita, jotka puhdistavat, ravitsevat ja suojaavat ihoasi, antaen sille samalla kaiken, mitä se tarvitsee – hellävaraista mutta silti tehokasta hoitoa, joka pitää ihosi sileänä, taipuisana ja säteilevän kauniina.

Mitä ikinä teetkin ja missä ikinä asutkin, autamme sinua nauttimaan paremmasta ihonhoidosta halki elämän.

Olitpa sitten mies tai nainen.

Nuori tai vanha.

Vaalea tai tumma.

Rasvainen tai kuiva.

Herkkä tai normaali.

Tai mitä tahansa siltä väliltä.

Välitämme teidän kaikkien ihosta.

Halki elämän.